Peter Donkersloot

Peter Donkersloot (8 april 1959) werd geboren in Arnhem. Na zijn studie aan de Arnhemse Kunstacademie was Peter freelance illustrator voor verschillende uitgeverijen en reclamebureaus. In zijn vrije tijd maakte hij schilderijen. Eind 1987 ontdekte hij dat werk en ambitie niet meer goed samen gingen en dwong hij zichzelf een besluit te nemen.

"Ik had altijd het idee dat als alles mislukte, ik terug kon gaan naar de reclamewereld, hoewel ik wist dat dit nooit zou gebeuren. De aard van de kunst is om het publiek te laten zien wat de kunstenaar doet, over wat hij droomt of wat houdt hem wakker. Toen ik dat inzag, wist ik dat ik nooit meer terug zou keren naar mijn vroegere beroep. Als je trouw blijft aan jezelf, kun je beloond worden door een volwassen publiek. Dat is de ultieme positie voor een artiest!"

Peter Donkersloot schildert volgens de oude 'laag voor laag traditie'. Transparante lagen geven de schilderijen meer diepte en de kleuren zijn 'warmer'. Dit kan niet worden bereikt door rechtstreeks uit de tube te kleuren. De oude meesters werkten op dezelfde manier met zelfgemaakte verf op oliebasis. Door de langzame droging moesten ze, soms zelfs weken, wachten voordat ze een extra laag konden aanbrengen. Daarom werken veel kunstenaars, zoals Donkersloot, nu met de sneldrogende acrylverf (op waterbasis) om dezelfde effecten te bereiken.

"Mijn ambitie was om de beste kunstenaar ter wereld te worden, maar een kwalificatie als deze bestaat niet. Niemand kan objectief beslissen omdat er geen normen voor zijn. Misschien probeer ik het ultieme schilderij te maken, het schilderij dat niet kan worden beschreven in woorden. Er moet een fase zijn waarin woorden stoppen en het schilderen begint. Het is ongetwijfeld onzin om erover te praten. Als ik dit zou kunnen uitleggen, zou de schilderkunst overbodig zijn. Het is een mentaliteit die niet kan worden bereikt met verbale communicatie. Dat is mijn zoektocht!”

Peter Donkersloot schilderijen brengen warmte, inspiratie en cultuur in huis. Zijn werk is niet zozeer in woorden te omschrijven, maar komt vooral tot zijn recht door observatie en waardering van het voormalige Hollywood.